Om du är missnöjd med framkallningen

När du får hem dina bilder eller dina fotoprodukter och du inte är nöjd, vad gör du då? Är varan skadad eller inte uppfyller kvalitén som var utlovad? Är leveransen sen och du inte får dina saker i tid? I detta avsnitt går vi kort igenom vad du kan göra!

Du har enligt konsumentköplagen samma rättigheter när du handlar online som om du köper din vara i en fysisk butik. Dock kan det förekomma vissa skillnader om du handlar från länder utanför EU. Hos konsumentverket på nätet kan du hitta bra tips och en komplett checklista att gå igenom innan du ska beställa.

missnöjd med bildernaReklamation
Du har rätt att reklamera dina vara upp till 3 år efter att du har fått den levererad. Men detta gäller bara fel som är ursprungliga. Det vill säga fel som inte du själv har varit vållande till eller uppkommit på grund av normal förslitning. I första hand måste säljaren få möjlighet att återgärda eller laga felet. Om detta inte går har du rätt att kräva en likvärdig och felfri vara, få avdrag på priset, häva köpet eller hålla inne med betalningen. Samma saker gäller t.ex. om leveransen är försenad. Om inget annat anges så skall varan vara levererad senast 30 dagar efter beställningen gjordes.

Ångerrätt
När du köper varor på internet inom EU, Norge och Island har du dessutom 14 dagars ångerrätt från att du mottagit varan. Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom denna period.

Öppet köp
Det är inte alla företag som erbjuder öppet köp och vill du handla varan på öppet köp skall du vara noga med att se till att detta står på kvittot. Vill du lämna tillbaka varan ska du göra detta under den bestämda perioden i samma skick som den var när du köpte den.

Prisgaranti
Vad det gäller prisgaranti finns det ingen lag som reglerar detta utan du måste läsa igenom varje företags egna villkor för deras prisgaranti.